Ποντιακή Γυναικεία Φορεσιά

Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2020

Η χώρα μας διαθέτει μια πλούσια λαϊκή παράδοση και μια από τις κυριότερες εκφράσεις της είναι αναμφίβολα η παραδοσιακή ενδυμασία. Ριζωμένη βαθιά, μέσα στα πανάρχαια χρόνια, η ελληνική φορεσιά αφέθηκε στην επίδραση της ιστορίας,

του περιβάλλοντος, των θεσμών, των ηθών και των εθίμων,

για να καταλήξει σε αναρίθμητες ποικιλίες που δύσκολα μπορούν να ομαδοποιηθούν από έναν μη ειδικό,

αφού παρουσιάζουν διαφορές ακόμη και στην ίδια περιοχή.

Η φορεσιά σαν προέκταση και απεικόνιση του ανθρώπινου σώματος, αποτελεί ένα βασικό εργαλείο για την κατανόηση του ανθρώπου και της κοινωνίας. Μέσω της ενδυμασίας μπορεί, δηλαδή, κανείς να «διαβάσει» σε μια φορεσιά την ιστορία και τις τοπικές συνήθειες ενός χώρου, τη διάρθρωση και τις αξίες μιας κοινωνίας, τη θέση και την προσωπικότητα ενός ανθρώπου.

Στα Υφάσματα Κεσίδης, πρωταρχικός μας στόχος είναι η διατήρηση των ριζών μας. Η παραγωγή υφασμάτων που προορίζονται για ραφή παραδοσιακών φορεσιών, είναι η ειδικότητά μας. Μεταξύ των υφασμάτων που παράγουμε είναι και το ζακάρ το οποίο προορίζεται για φούστα ή φόρεμα. Το ζακάρ είναι ένα ύφασμα αντοχής που ταιριάζει απόλυτα στη ραφή της «ζιπούνας» ή «ζουπούνας».

Η σχεδιάστρια και ερευνήτρια της ποντιακής φορεσιάς Μαρία Διαμαντίδου, στο άρθρο της «Γυναικεία Ενδυμασία» στη διαδικτυακή εφημερίδα PontosNews αναφέρει πως η γυναικεία ποντιακή φορεσιά, επηρεασμένη από το βυζαντινό κουστούμι έχει ως χαρακτηριστικό της ένδυμα είναι η «ζιπούνα» ή «ζουπούνα». Καθιερώθηκε σαν ορολογία για ολόκληρη τη φορεσιά. Όπως σημειώνει, στον δυτικό Πόντο η ζιπούνα λεγόταν εντερίν ή αντερί και ανάλογα με την περιοχή διαφοροποιείται λόγω των κλιματολογικών συνθηκών, αλλά και της κοινωνικής θέσης της κάθε γυναίκας. Τονίζει τέλος πως η ηλικία έπαιζε σημαντικό ρόλο στη διαφοροποίηση της υφασματολογίας και της χρωματολογίας.

Η ζιπούνα λοιπόν, υπήρχε σε διάφορους χρωματισμούς, ήταν μονόχρωμη ή είχε πάνω της διάφορα σχέδια, όπως λουλούδια, ή και μοτίβα. Τα υφάσματα που χρησιμοποιούνταν ήταν μεταξωτό ή δαμάσκο μπροκάρ ή ζακάρ, ταφτά, σανσάν ή μουαρέ, σουά σοβάζ κ.α.

Στη σελίδα μας θα βρείτε τα περισσότερα από τα παραπάνω αναφερόμενα υφάσματα. Παρόλα αυτά, έχοντας υπόψη πως οι φορεσιές χρησιμοποιούνται κυρίως για χορούς, στα Υφάσματα Κεσίδης προσαρμοζόμαστε στη νέα εποχή με τους γρήγορους ρυθμούς και τις εύκολες λύσεις, και χωρίς να χάνουμε το σεβασμό στην παράδοση, προτείνουμε τα νέα ζακάρ, τα οποία είναι ανθεκτικά και στη συντήρησή τους και στη χρήση τους. Στη σελίδα μας θα βρείτε ζακάρ σε διάφορα χρώματα και σχέδια που θα ταιριάξουν σε κάθε γούστο.

Πηγές: «Γυναικεία Ενδυμασία», Μ. Διαμαντίδου, http://www.pontos-news.gr/pontic-article/3354/gynaikeia-endymasia, www.kyklos.gr.

Για τις φωτογραφίες, μας παραχωρήθηκε άδεια χρήσης από τη φιλική μας σελίδα «Greek Folk Art-Ελλήνων λαϊκή τέχνη» από το Facebook.

X